Spotguide til “Hullet”

Sydhavnens Windsurfer Club ligger i Valbyparken ud til farvandet Kalveboderne, eller “Hullet” som vi kalder det, få hundrede meter fra plænen hvor der afholdes Grøn Koncert. Klubben ligger således blot 5 km fra Københavns Rådhusplads og med let tilgang i bil og med offentlig transport.

Længere nede på siden er indsat et kort over Hullet med markeringer af forhold man skal være opmærksom på. Klik på de enkelte markeringer for en nærmere beskrivelse. Klubben er markeret med et lille gult hus. Hvis du trykker på det, kan du få en rutevejledning til klubben.  Den sidste del af vejen til klubben er spærret af en vejbom, og det er kun medlemmer som har koden til bomlåsen og kan køre derned. Medlemmer uden udstyr i bilen opfordres til at komme på cykel eller det offentlige da der er begrænset med plads ved klubben.

Hullet er særdeles velegnet for begyndere. Området er lavvandet og beskyttet, så der er ingen fare for at drive til havs. Som begynder skal man alligevel være opmærksom på ikke at gå ud i fralandsvind, dvs. i nordlige vindretninger. Nordenvind er imidlertid sjælden, hvilket betyder rigtig mange dage på vandet for klubbens begyndere.

Hullet er også et favorit spot for mange freestyle og race sejlere. Der er ofte mere vind i Hullet end man lige skulle tro!

På grund af det lave vand kan der specielt i sensommeren være meget tang i vandet. Derfor er det en god tommelfingerregel altid at benytte en tangfinne på sit bræt.

"Hullet" er fuglebeskyttelsesområde i vinterperioden og derfor må det ikke surfes fra klubben fra 1 november - 31 marts. For medlemmer med eget udstyr i bil henviser vi til det begrænsede område ud for Hvidovre havn eller Amager strandpark for vintersurf. Læs mere om fredningen og hvilke områder det gælder her: Fredningsinfo